Chemotherapie

Chemotherapie is een behandeling van kanker met cytostatica. Dit zijn geneesmiddelen die erop gericht zijn om kankercellen te doden of te voorkomen dat deze cellen zich delen. Na toediening komen cytostatica in de bloedbaan terecht, waarna ze zich door het hele lichaam verspreiden en overal eventuele kankercellen kunnen bereiken. Hierdoor onderscheidt chemotherapie zich van andere kankerbehandelingen zoals chirurgie of bestraling, die meer plaatselijk werken.

Een behandeling met chemotherapie kan op verschillende manieren worden toegediend: als tabletten via de mond of door rechtstreekse inspuiting van het product in de bloedbaan, onder de huid, in een spier of heel uitzonderlijk in het ruggenmerg. Meestal gebeurt de toediening via een infuus in de bloedbaan (= intraveneuze therapie).

De keuze van de toedieningsweg wordt bepaald door het type geneesmiddel dat voorgeschreven wordt. Indien de chemotherapie via de bloedbaan wordt toegediend, zal men in de meeste gevallen voorstellen om een poortkatheter te laten plaatsen. Een poortkatheter of port-à-cath is een katheter met een reservoir, geplaatst in een grote ader onder je sleutelbeen. Hoe dit precies verloopt kan je lezen in de brochure ‘poortkatheter’.

Bij chemotherapie denken veel mensen vaak aan bijwerkingen zoals haarverlies en misselijkheid. Deze verschijnselen treden echter niet altijd op. Welke bijwerkingen je krijgt is afhankelijk van het type chemo dat je krijgt. Sommige mensen hebben veel last van bijwerkingen, andere mensen merken er bijna niets van. Wel kan het zijn dat bepaalde bijwerkingen meer uitgesproken worden naarmate de behandeling vordert.

Kanker en de behandeling ervan is een zeer ingrijpende gebeurtenis in je leven. Het zet je wereld op zijn kop en je leven zal er de komende tijd helemaal anders uit zien. Weet dat je er niet alleen voor staat. Niet alleen je familie en vrienden zullen je helpen, ook gans ons team staat voor je klaar om je te ondersteunen en te begeleiden waar mogelijk.

Tijdens de werkuren in de week is ons Oncologisch Support Team (OST) steeds bereikbaar om je vragen te beantwoorden. Je kan hen bereiken via het rechtstreekse nummer 03/491.22.00.

In onze brochure ‘Chemotherapie’ vind je nog heel wat extra informatie over bijwerkingen en hoe hiermee om te gaan.